Mis on pehmed oskused ja kuidas need aitavad tudengitel elus läbi lüüa? Oma mõtteid ja praktilisi soovitusi, kuidas noored võiksid pehmeid oskusi arendada ja kasutada, jagab EY Eesti auditiosakonna partner Olesia Abramova.
Pehmeid oskusi me koolis ei õpi, kuid neid on võimalik ajaga omandada. Need ei ole tehnilised ega valemitesse surutavad, ometi on need sageli määravad, kui soovid tööelus edukalt edasi liikuda.
Pehmeid oskusi koolis otseselt ei õpetata, kuid neid on võimalik ajaga omandada. Pehmeteks oskusteks on inimestevaheline suhtlus ja teadmised, kuidas paremini koos töötada ning toimida. Tihti arvatakse, et tööle saada või karjääris edasi liikuda aitavad ainult tehnilised oskused, aga tegelikult on pehmed oskused sama tähtsad, sest selleks, et olla hea ja emotsionaalselt intelligentne meeskonnaliige, tuleb osata suhelda, kohaneda ja erinevates situatsioonides õigesti reageerida.
On levinud müüt, et pehmeid oskusi pole võimalik õppida – see ei vasta tõele. Neid saab väga hästi arendada, ent see eeldab teadlikkust ja harjutamist. Oskused tulevad ajaga ja kogemuste kaudu, kuid esmatähtis on oma puudusi endale teadvustada ning ennast teadlikult arendada.
Kõige olulisemad pehmed oskused, mis tööelus edasi viivad
Kõige alus on hea suhtlemisoskus, mis algab aktiivsest ja empaatiaga kuulamisest. See tähendab seda, et inimene keskendub päriselt vestluspartnerile ega lase tähelepanul hajuda, püüdes mõista, kuidas teine inimene end tunneb või mida ta kogeb. Samuti on oluline reflekteerimine ehk teadlik enesevaatlus, sest see võimaldab aru saada, kuidas sa ise suhtled, mis sind mõjutab ja kus võiksid teha muudatusi. Kuulamine ja reflekteerimine on meeskonnatöö aluseks ja ilma selleta ei saa tänapäeva tööelus üldse läbi, sest organisatsioonid põhinevad koostööl, kus tuleb arvestada erinevate arvamuste ja iseloomudega. Samuti on kriitilise tähtsusega kohanemisvõime, sest pidevalt muutuv maailm nõuab, et oskaksid kiiresti reageerida ja end ümber häälestada, kui olud seda nõuavad.
Emotsionaalne intelligentsus vajab teadlikku arendamist
Emotsionaalne intelligentsus hõlmab oskust märgata, juhtida ja mõista enda ning teiste tundeid, jääda rahulikuks ka keerulistes olukordades ning vaadata asju mitmest küljest. See väljendub ka võimes reageerida paindlikult ja sobitada oma käitumist olukorra nõuetega. Emotsionaalne intelligentsus on omadus, mis kujuneb elu jooksul ja vajab teadlikku arendamist.
Kuidas pehmeid oskusi praktikas lihvida?
Pehmeid oskusi saab kõige paremini õppida praktilise harjutamise käigus. See tähendab, et inimene peaks teadlikult otsima keerulisi või ebamugavaid olukordi, kus tal on võimalus neid oskusi katsetada ja lihvida. Näiteks tasub võtta sõna aruteludes või avalikult esineda, et saada osavamaks olukordades, kus tähelepanu on sinu peal. Samuti peaks inimene endale teadlikult tunnistama, milles ta juba on tugev, ja seda ka julgelt teistele näitama. Kui inimene ei oska ise sõnastada, mis on tema tugevused, on tal raskem neid teistele demonstreerida ning tööelus esile tõsta. Seetõttu tasub oma oskusi ja edusamme kirja panna, endale sihte seada ning otsida tagasisidet, mis aitab paremini mõista, kus on veel arenguruumi.
Pehmete oskuste arendamine kui teadlik investeering
Praeguses väga konkurentsitihedas maailmas on oluline teha seda, mis sulle päriselt meeldib ja mida sa tõeliselt hästi oskad. Samuti ei tohiks karta sellest rääkida – enda tugevuste teadvustamine ja teistele näitamine on osa enesekindluse kasvatamisest. Vaata ausalt otsa sellele, mis sul juba hästi välja tuleb ja kus on veel arenguruumi. Ole valmis õppima, olema kannatlik ja uuesti proovima.
Kokkuvõtteks võib öelda, et tehnilised oskused võivad aidata sul tööintervjuust edukalt läbi minna ja töökoha saada, kuid just pehmed oskused on need, mis aitavad sul seal päriselt püsida, areneda ja lõpuks ka karjääris edasi liikuda. Need on oskused, mis aitavad sul suhelda kolleegide ja klientidega, lahendada keerulisi olukordi, kohaneda muudatustega ning ehitada usaldust. Nende arendamine on teadlik investeering, mis hakkab tasapisi vilja kandma ja võib pikas plaanis saada sinu suurimaks konkurentsieeliseks.